Jacobs Transport: familiebedrijf wil in 2021 groei én flexibel blijven

In een interview dat zopas verscheen in het Flowsmagazine, gaan de zaakvoerders van het Genkse transportbedrijf in op de vraag hoe een familiale onderneming toch kan bloeien in tijden waar schaalgrootte en consolidatie de norm lijken te worden.

 

Op twaalf jaar tijd tilden Bart Tilmans en Francis Paulussen het familiebedrijf Jacobs Transport uit Genk naar een hoger niveau. Het kleine transportbedrijf is nu een middelgrote onderneming, wat nieuwe uitdagingen inhoudt. Om die aan te gaan, stippelden ze een nieuwe groeistrategie uit waarbij het familiale karakter van de onderneming en haar flexibiliteit behouden blijven. Zo willen ze het verschil maken met ‘de grote jongens’.

Het familiebedrijf Jacobs A. Transport werd in 1934 opgericht. De A. verwijst naar oprichter Albert Jacobs. Het bedrijf werd in 2008 door Bart Tilmans en Francis Paulussen overgenomen. Zij verwezenlijkten een significante groei. In 2008 boekte het bedrijf een omzet van 2 miljoen euro met 20 medewerkers. In 2019 was de omzet 17,2 miljoen met 98 medewerkers (chauffeurs, mecaniciens en bedienden). De vloot steeg van 18 trekkers en 20 trailers en chassis, naar 70 trekkers en 160 trailers en chassis in 2020. De specialiteiten zijn coilvervoer, conventioneel transport met huifwagens voor onder meer de automotive sector, en containervervoer.

Professionaliseren

“De afgelopen jaren groeiden we telkens met zo’n 15% per jaar. Door de coronacrisis viel de groei dit jaar stil, maar vanaf 2021 willen we weer met dubbele groeicijfers aanknopen”, zegt Tilmans. “Wij willen dat doen door de onderneming meer te professionaliseren en de werking te optimaliseren. Een eerste beslissing in dat kader was de aanwerving dit najaar van Jill Gielen als commercieel directeur. Tot dan toe hadden we geen salestalenten of accountmanagers in dienst, maar we zagen de noodzaak in om een commerciële tak op te zetten.”
”Jacobs Transport groeide mee met zijn klanten. En de groei kwam ook van buiten: in 2016 namen we onze sectorgenoot CV Service uit Houthalen-Helchteren over. Daarnaast genoten wij van een positieve mond-tot-mondreclame. Maar we beseffen dat dit niet langer volstaat”, voegt Paulussen toe.

Flexibiliteit

“Als we de groei willen bestendigen, moeten we een versnelling hoger schakelen zonder het familiale karakter van de onderneming te verliezen. We zijn vandaag nog klein genoeg om flexibel te zijn, maar voldoende groot om in te spelen op diverse vragen van klanten. Het komt er dus op aan die flexibiliteit te blijven waarborgen in een grotere onderneming”, vult Tilmans aan.
Daarbij gingen Tilmans, Paulussen en Gielen niet over een nacht ijs. “We zijn met een blanco blad beginnen schrijven aan onze missie, visie en groeistrategie. Dat hielden we tegen het licht om het weer aan te passen aan de behoeften van vandaag en morgen. Zo stippelden we langetermijndoelen uit”, zegt Gielen.

Logistiek nieuwe mijlpaal

Als resultaat van die oefening beslisten we om naast transport ook logistieke diensten aan te bieden. “We willen meer toegevoegde waarde geven aan de huidige en nieuwe klanten met op maat gemaakte logistieke activiteiten. Hiervoor hebben we een terrein van 42.000 m² aangekocht vlak bij de voormalige Fordsite in Genk. Er is de mogelijkheid tot een trimodale ontsluiting via spoor, haven en weg”, zegt Gielen nog.
“Voor een aantal klanten werkten we een op maat gemaakt pakket uit, waarbij ons bedrijf werd aangesteld als huisvervoerder. Dat willen we doortrekken door ook logistieke diensten op maat aan te bieden. We mikken dus op strategische samenwerkingen om de klant te ontzorgen. Die logistieke operaties moeten eind 2021 van start gaan”, stelt ze. “Vandaag voeren we een marktonderzoek uit. We brengen de noden van de klanten in kaart en kijken welke diensten en welke toegevoegde waarde zij van ons verlangen. Het magazijn zal op maat gebouwd worden van de klanten die met ons in zee willen gaan.”

Diversificatie

Een tweede aspect in deze nieuwe strategie is diversificatie. “De buitenwereld kent ons als een staalspecialist en een behendige containervervoerder. Jacobs is veel meer dan dat. Wij beschikken bijvoorbeeld ook over koelopleggers. De meeste van onze voertuigen zijn multifunctioneel. In een schuifzeiloplegger kunnen we een heel breed gamma producten vervoeren. In een frigowagen past voeding maar ook farma. Met die grotere diversificatie in de klantenportefeuille willen we sectoren aanboren als voeding, verpakking, chemie, farma, tegels, bouw, en noem maar op. Daarbij sluiten we acquisities niet uit. Geografisch gezien zullen we ons wel blijven concentreren op België, het Duitse Ruhrgebied, Zuid- en Midden-Nederland en het noorden van Frankrijk”, zegt ze nog.

Digitalisering

De derde as van de strategie is optimalisatie en digitalisering. “Groter worden kan logheid inhouden. Om de flexibiliteit – onze sterkte – te behouden, moeten we de structuren aanpassen en meer consistentie in de organisatie brengen. Digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol. Denk aan connecties met platformen van klanten, het minimaliseren van administratieve herhalingen, het inscannen van documenten door de chauffeur, enzovoort. Dankzij meer automatisering kunnen de planners korter op de bal spelen. Zo kun je blijven groeien zonder aan flexibiliteit in te boeten”, voegt Gielen toe. “Tot slot willen we actiever zijn in het marketinglandschap. We werken momenteel aan onze ‘branding’ en aan de naambekendheid”, besluit ze.

Openingsuren:

Ma. – vr. : 8:30 – 18:00
Zaterdag: 9:00 – 12:00
Zondag: Gesloten

We support You too?

Waar bent u naar op zoek?

Geef een zoekterm in en druk op “enter”.

Wens je een Offerte aan te vragen?

Aarzel zeker niet om contact met ons op te nemen:

This site is registered on wpml.org as a development site.